veksi

Suomen ilmavoimille Saab Gripen -hävittäjät

 

Puolustusministeriön, ulkoministeriön ja sisäministeriön toimeksiannosta laaditussa Voiman Venäjä -raportissa kuvataan sitä, miten Venäjä pyrkii politiikallaan suomettamaan Suomen poliittista päätöksentekoa.

– Venäjä pyrkii vaikuttamaan Suomessa käytävään turvallisuuspoliittiseen keskusteluun ja päätöksentekoon, todetaan raportissa.

Venäjä välittää Suomelle kahta erilaista viestiä ulkopolitiikallaan ja vaikuttamisoperaatioillaan: ”1) Suomi ja Venäjä ovat hyviä naapureita, ja Venäjä arvostaa hyviä ja toimivia suhteita Suomeen. 2) Nämä hyvät ja toimivat suhteet eivät ole itsestäänselvyys, vaan Suomen tulee aktiivisesti ylläpitää naapuruutta toimimalla poliittisissa valinnoissaan niin sanotusti vastuullisella tavalla eli huomioiden Venäjän keskeiset intressit.”

Edellä lainattu Venäjän toimintatapa tarkoittaa sitä, että Venäjä pyrkii raportin perusteella ”suomettamaan” suomalaista politiikkaa eli saamaan naapurinsa itselleen kuuliaiseksi.

Voiman Venäjä -raportissa kirjoitetaan suoraan, että ”hyvä naapuruus”-puhetapa on Suomen itsemääräämisoikeuden näkökulmasta ongelmallinen.

– Suomen kannalta myönteiseltä kuulostava hyvä naapuruus -diskurssi voi toisaalta olla myös ongelmallista: toisaalta pelotellaan välirikon mahdollisuudella ja toisaalta kehutaan ja palkitaan oikeanlaisesta politiikasta.  (iltalehti)

Tutkijat arvioivat, että Venäjä pyrkii politiikallaan irrottamaan Suomen poliittisesti Baltian maista, muista Pohjoismaista sekä Ison-Britannian ja Yhdysvaltojen johtamasta läntisestä leiristä.

– Venäjän valtiollisen median Pohjoismaita ja Baltiaa koskevaa uutisointia käsitellyt raportti osoitti Suomen ainoaksi maaksi, jonka kohdalla korostuivat Suomen ja Venäjän hyvät suhteet. Esimerkiksi Ruotsi, Norja, Iso-Britannia ja Latvia ovat ajoittain hyvin karkean ja konfliktihakuisen viestinnän kohteina, raportissa huomautetaan. Raportin perusteella poliitikkojen ja kansalaisten on varauduttava siihen, että Venäjä voi kohdistaa Suomeen mielivaltaisia tekoja.

Venäjä on Suomelle ongelmallinen naapuri. Tapahtuipa siellä lähes mitä vaan, sillä on aina vaikutus suomalaisten elämään. Miltei aina vaikutus on negatiivinen.

Selvästi on nähtävissä venäläisten halu loitontaa Suomea muun muassa kaikista muista pohjoismaista. Pitkässä juoksussa tarkoituksena on Suomen hitaasta siirtymisestä Venäjän vaikutuspiiriin. Onneksi kuitenkin venäläisten epäluotettavuus, rikollisuus, korruptoituminen, mielivaltainen ja ennakoimaton käyttäytyminen sekä piilotettu että avoin uhkailu heikentävät suomalaisten luottamusta ja halua yhteistyöhön.

Suomi harkitsee parhaillaan uusien hävittäjien hankintaa vanhentuvien tilalle. Nyt kannattaisi tosissaan harkita ruotsalaisten Gripenien hankintaa  vanhan Hornet-kaluston tilalle. Saabin uusin malli on tarjolla olevista kirkkaasti edullisin ja sen aseistaminen nykyaikaisin ohjuksin on ilmeisen mahdollista. Meteor-ohjus muun muassa lienee yksi tehokkaimmista markkinoilla olevista.

Satakunta Suomen Saab Gripeniä yhdistettynä Ruotsin hävittäjälaivaston kanssa, tekisivät Pohjolaan kenelle hyökkääjälle tahansa varteen otettavan ilmapuolustuksen.

Mitään yhteistä ilmapuolustusta Suomella ja Ruotsilla ei ole, vielä. Mutta jos idästä joskus loukataan sodalla Suomen suvereniteettia, se on sillä samalla hetkellä myös Ruotsin asia.

Miksi emme ennakoisi, varmuuden vuoksi?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

"Nyt kannattaisi tosissaan harkita ruotsalaisten Gripenien hankintaa vanhan Hornet-kaluston tilalle. Saabin uusin malli on tarjolla olevista kirkkaasti edullisin ja sen aseistaminen nykyaikaisin ohjuksin on ilmeisen mahdollista. Meteor-ohjus muun muassa lienee yksi tehokkaimmista markkinoilla olevista."

Nyt kannattaa harkita kaikkia viittä ehdokasta. Niiden evaluointi on vielä kesken, ja se tehdään maamme parhaiden ilmasodan sekä kokonaismaanpuolustuksen asiantuntijoiden toimesta, jotka osaavat pätevimmin arvioida sekä konetyyppejä että niiden kaikkia järjestelmiä. Sotilaallisin perustein paras ehdokas valittakoon, tähän ei kaivata minkäänlaista siltarumpupolitikointia epäolennaisin syin.

Käyttäjän veksi kuva
Veikko Kärkkäinen

Kaikkia viittä toki harkittakoon.
Saab tuskin jää harkinnassa viimeiseksi.
Samankaltaisesta ilmapuolustuksesta Ruotsin kanssa mitattaisiin ulos konkreettisia hyötyjä ja koneita voitaisi hankkia enemmän. Kriisitilanteissa hyöty olisi moninkertainen.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Voisiko tässäkin kusettaa kansaa vastakaupoilla?

Käyttäjän veksi kuva
Veikko Kärkkäinen

Vastakaupat näämme tarjousten tultua.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Gripenien ominaisuudet ja toiminnallisuudet eivät varmaankaan ole sattumalta toteutuneet vaan niiden täytyy ihan varmasti olla täydentäviä suuremmassa kokonaisuudessa. Olenkohan kovin väärässä jos arvaan, että Gripenit ovat Naton lentokoneita täydentäviä lentokoneita Ruotsin omalla maaperällä omalla tavallaan. Tuon perusteella kannattaisi Suomeenkin hankkia lentokoneet, että hankitaan Gripeneitä tai sitten, Suomen kannalta Gripeneitä täydentävillä lentokoneilla. Kunhan vaan Ruotsi, Norja ja Suomi toimivat yhteen hiileen puhaltamalla ajatellen isoa itäistä sotilaallista voimaa.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Kuinka monta evp-kenraalia ja everstiä on konsulttina lobbaamassa näissä hankinnoissa?

Vastakaupat eivät ole enää EU-aikana mahdollisia, mutta kuinka paljon niistä sitten oli hyötyä viimeksi?

Pienet idiaminit niistä kaupoista päättävät: "I love big and shiny things". - Idi Amin

Käyttäjän Lumedemokratia kuva
Esa Heikkinen

Jos ja kun uusia hävittäjiä ostetaan päätös toimittajasta tulisi ensisijaisesti jättää ilmavoimien asiantuntijoille. Poliitikkojen tulisi pysyä lestissään ja varata määrärahat hankinnalle eikä yrittää sekaantua asian tekniseen puoleen.

Mutta:

Yhdysvaltojen uhatessa milloin milläkin sanktiolla puuttua monen maan sisäisiin asioihin kannattaa miettiä tarkkaan mistä maasta koneet ostetaan. Ostamalla amerikkalaista sotilasteknologiaa ostajamaa joutuu sitoutumaan hämmentävään määrään ennakkoehtoja joista ei kerrota julkisuuteen. Kaupan ehdot sitovat ostajien kädet vuosiksi tai jopa vuosikymmeneksi eteenpäin ja täten ohjaavat maan ulkopolitiikkaa pitkälle tulevaisuuteen. Maat tai ostajatahot jotka eivät miellytä on helppo palauttaa ruotuun lopettamalla esim. varaosatoimitukset.

Miksiköhän muuten Finnair joka vuosikymmeniä lensi Boeingin koneilla ei ole enää pitkään aikaan hankkinut amerikkalaisia koneita? Finnairin B-757 -koneet otettiin käyttöön v. 1997 ja viimeinen Boeing-lento tapahtui v.2014. Finnair on Aasian reittiverkoston laajentumisen myötä siirtynyt Airbus-konsernin asiakkaaksi.

Intia ja Turkki hankkivat Venäläisiä S-400 ohjusjärjestelmiä amerikkalaisten Patriot ja THAAD-järjestelmien sijaan amerikkalaisten kiivaista vastalauseista ja sanktiouhkauksista huolimatta. Syy on selvä - ne eivät halua sitoa itseään kaupan ennakkoehdoilla Yhdysvaltojen etupiiriin ja näin asettaa itsensä alttiiksi amerikkalaisten mahdolliselle kiristykselle.

Suomen edellinen hävittäjäkoneiden hankintapäätös tehtiin lähes heti Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen ja oli loogista ajatella että hankitaan parasta mitä Suomelle suostutaan myymään. Tuleva hankintapäätös vaatii kaukonäköisyyttä, mihin suuntaan maailma vielä menee? Missä on tulevaisuuden liittoutumat, seuraako Suomi Saksaa kuten tähän asti, Nordstream 2 valmistunee ja Yhdysvallat uhkaa sanktioilla kaikkia yrityksiä jotka ovat osallisena projektissa. Sanktiot voivat ulottua jopa valtiotasolle asti.

Hävittäjäkoneita on vaikea pitää toimitakunnossa ilman toimivaa varaosahuoltoa ja ohjelmistopäivityksiä.

Saab Gripen ei ole lainkaan huono vaihtoehto tätä taustaaa vasten mutta tarvitsee ilmavoimien hyväksynnän.

Käyttäjän veksi kuva
Veikko Kärkkäinen

Kiitos erittäin hyvästä kommentista.
Asiat on juuri niin kuin sanot.
Ostamalla Gripeneitä saisimme sivutuotteena kirjoittamattoman puolustussopimuksen Ruotsin kanssa.Hyötyä olisi myös huollon ja koulutuksen yhdenmukaistamisesta.
Mutta kuten sanoit, päätös hävittäjävalinnasta pitää jättää asiantuntijoitten tehtäväksi.

Käyttäjän Lumedemokratia kuva
Esa Heikkinen

Kiitos itsellesi, ehdotuksesi Gripenistä on hyvä.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Yllä ei ole sanottu yhtään mitään, jota ei olisi jo valintaprosessissa huomioitu:

"Pyrimme siis tarjouspyyntöjen lähettämistä seuraavassa vaiheessa neuvottelemaan ja rakentamaan Suomelle parhaiten soveltuvan Gripen-, Rafale-, Eurofighter-, Super Hornet - ja F-35 -ratkaisun. Päätöksentekomallissa tarkastellaan kokonaisratkaisua viiden eri päätösalueen, huoltovarmuuden, elinkaarikustannusten, teollisen yhteistyön ja sotilaallisen suorituskyvyn näkökulmasta sekä Puolustusministeriön johdolla tapahtuvan turvallisuus- ja puolustuspoliittisen arvion perusteella."

https://ilmavoimat.fi/artikkeli/-/asset_publisher/...

Eli mennään siis eteenpäin kaikkien viiden ehdokkaan kohdalla juuri kuten parhaat asiantuntijamme ovat etukäteen suunnitelleet. Sillä se paras ehdokas seuloutuu esille vuorenvarmasti.

Käyttäjän Lumedemokratia kuva
Esa Heikkinen

Eiköhän asia mene vuorenvarmasti eteenpäin huolimatta meidän blogialustalla keskustelevien mielipiteistä. Uskallan jopa väittää että mielipiteillämme ei ole mitään merkitystä.

Käyttäjän veksi kuva
Veikko Kärkkäinen

Blogistien mielipiteillä aika harvoin on merkitystä päätöksen teossa.
Onneksi meillä on vapaus kertoa mielipiteemme mistä asiasta tahansa. Kaikkialla sitä mahdollisuutta ei ole.

Matti Simonaho

JAS Gripen on HX-hävittäjähankkeen ehdokkaista Suomen ilmavoimille F/A-18 Hornetin seuraajaksi. Ensilentonsa joulukuussa 1988 lentänyt JAS Gripenin reaali- ja käsitteellistieteelliset esitiedot paljastavat monen muun asian ohella miten Ruotsi on toiminut ja toimii kansainvälisesti. JAS Gripenin kehityshistoriaan kuuluu Neuvostoliiton hajoaminen 1985 - 1991 jolloin Neuvostoliitto oli heikoimmillaan - jota Ruotsi käytti hyväksi.

Päätös uudesta Ruotsalaisesta lentokonejärjestelmästä tehtiin Ruotsin hallituksen puolustuspäätöksen yhteydessä vuonna 1982. Ruotsin puolustusministerinä vuonna 1982 toimi Torsten Gustafsson. Uuden lentokonejärjestelmän kehittämisen ja markkinoinnin aloitti Teollisuusryhmä JAS, joka sai kumppanikseen Englantilaisen ase-, turvallisuus- ja ilmailualan pörssiyhtiön BAE Systemsin. Monen muun asian ohella, BAE Systems auttoi sopeuttamaan JAS Gripenin NATOon ja kansainvälisille markkinoille.

Neuvostoliiton uudelleenrakentaminen julkisesti avoimeksi paremmin toimivaksi ja inhimillisemmäksi (perestrojka, glasnost) alkoi vuonna 1985 Mihail Gorbatšovin toimesta. Hajoamiseen johtaneet syyt olivat pääasiassa maan sisäisiä kuten esimerkiksi ideologinen ja taloudellinen romahdus, ympäristöongelmat, kansallisuusriidat sekä moraaliset syyt, mutta myös sotilaallinen tukitoiminta ja Ronald Reaganin aloittama kilpavarustelu alkoi käydä valtion taloudelle liian ylivoimaiseksi.

Monet tasavallat irtautuivat Neuvostoliitosta ja kesällä 1990 parlamentin puhemies Boris Jeltsinin johtama Venäjä julistautui suvereeniksi. Neuvostoliiton hajoamista vastustavat vanhoilliset kommunistit kaappasivat vallan elokuussa 1991. Kaappaus kukistettiin pian ja tasavaltojen johtajat hajottivat Boris Jeltsinin johdolla Neuvostoliiton, joka lakkasi virallisesti olemasta 25. joulukuuta 1991. Neuvostoliiton kansainvälisen aseman korvasi Venäjän federaatio.

Vuonna 2003 Aftonbladet -lehti paljasti Ruotsin harrastaneen edistyksellistä teollisuusvakoilua Venäjää vastaan 1990 -luvulla. Venäjällä toimineiden ruotsalaisagenttien tehtävänä oli hankkia sotilaallista teknologiaa JAS Gripen -hävittäjän kehittämistä varten. Samaan aikaan kun Ruotsalaisagentit tekivät töitä Ruotsin puolustusvoimille, he syyllistyivät taloudelliseen rikollisuuteen sekä huumausaineiden salakuljetukseen. ( https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zL7dy9/de-sve... )

Ruotsin puolustusvoimat halusivat Venäläisen Su-27 ja Su-30 hävittäjien keulassa olevan tutkalaitteiston kyetäkseen sen avulla arvioimaan kuinka hyvin JAS Gripen näkyy Venäläisellä tutkalla. Tehtävä annettiin Claus Ebbe Alwénille, Skånen linnanherralle ja reserviupseerille jolla oli hyvät yhteydet korkeimpaan sotilasjohtoon. Lahjuksilla sekä yhteistyössä Venäläisen mafian kanssa Ruotsi onnistui varastamaan Venäjältä kysessä olevan tutkalaitteiston sekä siihen kuuluvan ohjelmiston.

Tutkalaitteisto salakuljetettiin alustavasti diplomaattipostilla, mutta diplomaattikunnan protestien jälkeen salakuljetus järjestettiin muulla tavalla. Aftonbladetin mukaan tutkalaitteistoon kuuluvia osia ja ohjelmistoa salakuljetettiin ainakin vuoden 2002 huhtikuuhun saakka. Tutkalaitteiston sekä sen ohjelmiston varastamisen Venäjältä mahdollisti 1990 -luvulla vallitseva kaaos Venäjällä.

25.06.2015 Expressen lehti kertoi epäilystä korruptoinnista kun JAS -koneita myytiin Etelä-Afrikkaan. Kauppa Etelä-Afrikan kanssa oli Ruotsin kautta historian suurimpia vientikauppoja. Joulukuussa 1999 Etelä-Afrikka osti 28 JAS 39 gripeniä Ruotsilta. Vuonna 2012 viimeiset koneet toimitettiin Etelä-Afrikkaan. Vuonna 2015 Desmond Tutu vaati JAS -kaupan perumista.

- Ruotsi tuki meitä fantastisella tavalla apartheidia vastaan. Yhdessä iskussa he ovat tuhonneet kaiken, mitä he tekivät taistelun aikana. Jas Gripeniin käytettyjen miljardien olisi pitänyt mennä Etelä-Afrikan astuntojen ja koulujen rakentamiseen sekä terveydenhuoltoon. JAS -kaupan takia Etelä-Afrikalla ei ole varaa maksaa miljoonien HIV-tartunnan saaneiden ihmisten hoidosta.

Kirjailija Terry Crawford-Browne on yksi aseiden kaupan merkittävimmistä kriitikoista. Hänen mukaansa asekauppa Ruotsin kanssa oli "Etelä-Afrikan taloudellinen raiskaus". Rahan olisi pitänyt siirtyä asuntorakentamiseen, terveydenhuoltoon, koulutukseen ja Crawford-Browne pyrkii peruuttamaan oston.

- Toivomme, että petostentorjuntaan keskittyvä kansainvälinen toiminta voi peruuttaa sopimuksen, palauttaa tavarat ja saada rahat takaisin. Meillä on tällä hetkellä 26 Gripen -hävittäjää, mutta ei ole lentäjiä jotka voivat lentää niitä, ei ole mekaanikkoja,jotka voivat huoltaa niitä, eikä rahaa tankata niitä. Täydellinen fiasko.

Tunnetun kriittikriitikon Richard Younging mukaan; "Saab ja BAE ovat saaneet sopimukset kokonaisuudessaan laittomasti. Tämä tarkoittaa, että Etelä-Afrikka voi purkaa sopimuksen sekä vaatia vahingonkorvauksia ja palauttaa JAS Gripen Ruotsille ja Yhdistyneelle kuningaskunnalle."

JAS Gripenin historia teollisuusvakoiluineen ja korruptiokauppoineen on mielenkiintoinen. Myös se, että Ruotsi on pakotettu tukiostamaan JAS Gripeneitä on mielenkiintoinen. Varaosien saanti ja NATO yhteensopivuuden ylläpitäminen voi olla tiukassa jos SAAB AB tekee konkurssin. Asiaa ei ole virallisesti vahvistettu - ja tuskin vahvistetaan - mutta Thaimaassa 2017 maahan syöksyneestä JAS Gripenistä on kerrottu että "Jotain vikaa ohjauslaitteistossa"; https://www.youtube.com/watch?v=Q7u4cJLN-Xg

Puolustukseen kuuluu myös sellainen strateeginen osatekijä, että pitää hyvät välit naapurin kanssa niin ei tarvitse sotia. Venäjän mukaan Suomen ja Venäjän välit ovat samat kuin ennen Ukrainan kriisiä, mutta Venäjä on uhannut lakkauttaa diplomaattiset yhteydet Ruotsin kanssa ellei räksyttäminen lopu;

- Ruotsin pääministeri osoittaa aina Venäjän pahimmaksi viholliseksi ilman minkäänlaisia todisteita. Nyt olemme väsyneet siihen. Ei ole väliä, oletko pääministeri, paavi tai Jeesus Kristus, perusteettomia syytöksiä ei saa esittää. On ymmärrettävä että perusteettomiin syytöksiin vastataan. Toivottavasti seuraava hallitus muuttaa Venäjän politiikkaansa. Ruotsin ja Venäjän väliset suhteet ovat niin pahat, etteivät ne enää pahemmat voi olla, Venäjän suurlähettiläs Viktor Tatarintsev sanoo. " (Expressen)

Edellä mainituista asioista, Bonniersin omistamat lehdet jotka "ei vastaa sivujen sisällöstä, oikeellisuudesta, täsmällisyydestä tai luotettavuudesta eikä tietojen käytön välittömästi tai välillisesti aiheuttamista vahingoista" ei Suomessa kerro.

http://www.mielipiteemme.fi/index.pl?sivu=uutisia_...

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Tähän mennessä paras, asiantuntevin ja väärinkäsityksiä parhaiten oikova kirjoitus tästä aiheesta Puheenvuorossa:

http://karisalmi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/271894-h...

Matti Simonaho

"
1 Kaluston tekninen ja rakenteellinen kokonaisuus
2 Huoltovarmuus kaluston itsenäisen käytön varmistamiseksi
3 Hankinnan elinkaaren aikaiset kustannukset
4 Teollinen yhteistyö
5 Saavutettavissa oleva operatiivinen suorituskyky.
"

JAS Gripen on verrattavissa Windows XP:n alkuperäisversioon (2001) jota päivitettiin, ja päivitettiin, ja päivitettiin kunnes se oli pilalle päivitetty turvallisuusriski eikä enää ollut ajanmukainen. Edellisestä johtuen päivitykset ja huolto lakkautettiin ja kehitettiin kokonaan uusi operatiivisysteemi.

Teollisesta yhteistyöstä se verran, että olipa kerran Sonera -niminen yritys joka kusestettiin Saksan markkinoille, ja päätyi osaksi Ruotsin valtion omistamaa Teliaa - joka muuten on syyllistynyt m m televakoiluun. Olipa kerran Merita nimenen pankki, joka päättyi osaksi Ruotsin Nordeaa, jota tänään epäillään rahanpesusta ja kuvioissa pyörii "maat joilla on raja Venäjän kanssa".

PS
Aniin, 2015/2016 Ruotsi lähetti 15000 pakolaista ja "pakolaista" käsittävän "Englebrechtdivisioonan" laittomasti Suomeen kaikkine kustannuksineen Suomelle - 2+ miljardia.

Ruotsalaiset sijoittajat sijoittavat yhteiskunnallisesti tärkeisiin kohteisiin Suomessa k e vanhustenhoitoon, ja tulos on että voitto - vanhusten eläkkeet ja valtion tuet - menevät Ruotsiin, ja Suomalaiset vanhukset voivat huonosti. https://www.attendo.fi/t%C3%A4m%C3%A4-on-attendo

DS

Kallis on JAS Gripen.

Toimituksen poiminnat