*

veksi

Lidl senkun porskuttaa, lamasta huolimatta

 

Kauppaketju Lidlillä menee lamasta huolimatta hyvin Suomessa  Ketjun myynti kasvoi helmikuussa päättyneellä tilikaudella 14 prosenttia lähes 1,4 miljardiin euroon. Lidlin osuus Suomen päivittäistavarakaupasta nousi jo 9.2 prosenttiin.

Myynnin kasvu on erityisen huomattavaa, koska koko maan päivittäistavarakaupan arvo kasvoi vain 0,9 prosenttia.

Lidlin osuuden kasvussa on monia helposti ymmärrettäviä syitä. Kompaktit ja koreilemattomat myymälät, tarkkaan harkittu valikoima ja selvästi alhaisempi hintataso. Myös  kortti- ja bonusrumba on täysin turhana jätetty pois. Valikoiman kotimaisuusaste on koko ajan lisääntynyt, mikä on ollut helpotus kotimaisuutta kaipaaville ostajille.

Ainoa miinukseksi laskettava asia on liikevoittojen siirtyminen Saksaan. Tähän saakka sekin on ollut vähäistä, koska voitot on sijoitettu suurelta osin uusiin investointeihin Suomessa.

Kaikki kunnia kotimaisille halpuutuskampanjoille, jos niistä on hyötyä myös kuluttajille. Jotain oppia olisi otettava myös Lidlin nopeasta menestymisestä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Ei mikään ihme että LIDL porskuttaa. Siinä kaupassa on kaikki kohdallaan, siis muutkin asiat kuin hinnat. Alusta asti LIDLin konsepti on ollut ylivoimainen, mutta silti siihen kjonseptiin on tullut koko ajan parannuksia.

Mitä niissä suomalaisissa sitten on vikana?
Ei sitä tietenkään ole mitenkään helppo selittää,
mutta jos yrittäisi vaikka yhdellä sanalla sen ilmaista,
niin se on varmaan joku mammuttitauti, joka niitä muita vaivaa.

Korostaisin vielä sanaa "tauti", sillä ei tämä nykyinen systeemi, siis tämä suomalainen systeemi, oikein terveeltä vaikuta. Varmasti ne yrittää kaikkensa, mutta tulos on silti kehno LIDL:n konseptiin verrattuna.

Käyttäjän veksi kuva
veikko kärkkäinen

Ihme, että kukaan ei uskalla yrittää Lidlin mallin mukaisesti.

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

Suomalaisilla ei ole kunnianhimoa. Suomalainen keksii jotain mikä toimii ja sitten antaa koko muun maailman mennä ohitse.

Nokian kohtalossakin se huomattiin, tarrattiin siihen mikä "toimi" ja jumittauduttiin siihen kunnes ei oltukaan enään edes kännykkäjättien TOP 3:ssa.

Käyttäjän veksi kuva
veikko kärkkäinen

Ainakin S -ryhmä kärsii todella mammuttitaudista. Sillä on tähän saakka ollut rahaa niin paljon, että sen on ollut lähes pakko sijoittaa prameileviin liiketiloihin.
Nyt olisi aika aloittaa uudella konseptilla.

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Sitten on toisaalta meitä hyvinvoivia, joita ei ruoan hinta voisi vähempää kiinnostaa. Halpuutuskampanjat ovat johtaneet ruokakauppojen valikoimien karsimiseen sekä raaka-aineiden laadun heikkenemiseen, minkä lisäksi palvelutaso on heikentynyt. Nykyään on aina vaan vaikeampaa hifistellä ruoan kanssa, kun ei aina edes tiedä, löytyykö kaupasta kaikki tarpeellinen. Naturellilihoihinkin sotketaan vettä ja suolaa, että saadaan hintaa alas. Ainoa, joka on lamassa parantanut palveluaan, on Alko, koska siellä ei ole nykyään koskaan jonoa.

Käyttäjän veksi kuva
veikko kärkkäinen

Varakkaille voisi perustaa oman kauppaketjun. Ilman muuta osa kansasta olisi valmis maksamaan kaikesta enemmän pelkästään saadakseen varakkaan maineen.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

Itselleni on syntynyt mielikuvia, joiden varassa teen melko paljon ostopäätöksiä. Lidl oli halpa S- ja K-ketjuihin verrattuna siihen asti, kunnas se saavutti sen markkinaosuuden, minkä se oli ilmeisesti laittanut tavoitteekseen. Nyt se hinnoittelee tavaransa kilpailijoidensa tasolle, oli sitten kyse tavallisista tuotteista, tarjouksista tai erikoistarjouksista. Lidlin halpuus on historiaa, joka tuskin koskaan palaa.

S-ketjulle en koskaan anna anteeksi sitä, että pitämällä toisana markkinadiktaattorina kotimaassa kovat hinnat, se lähti rinta rottingilla valloittamaan Venäjää meiltä rosvoamillaan voitoilla varsin hyvin tietoisena naapurin riskialttiudesta. Riskeillä on taipumus toteutua varsinkin naapurissa ja niin se poltti siellä kaikki puskurinsa ja nyt kärvistelee ylikapasiteettinsa kanssa täällä kotimassa. Jos se olisi ahnehtimatta ja viisaasti pitänyt hinnoittelunsa kohtuullisena, niin Lidlin markkinaosuus olisi tällä hetkellä aivan jotain muuta, mitä se on. - 'Kyllä maakunta maksaa' ei ehkä enää toimikaan.

Vahvat kotimaiset elintarvikeketjut ovat myös huoltovarmuuskysymys. Tätä puolta en ole nähnyt nykyketjujen korostaneen globalisoituessaan.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Kyse ei ole pelkästään halpuudesta-
LIDL:issäkään kaikki ei ole halpaa,
vaan myös sielläkin pitää katsoa hintaa ostaessaan.

Hyvä olisi sellainen kauppa jossa ei tarvitsisi huolehtia siitä ettei tule kynityksi herkkäuskoisuuttaan. LIDL:ssä ovat mm. kalatuotteet vahvasti ylihinnoiteltuja, lukuunottamatta kasvatettua lohta, mitä ilmeisesti ei saisi kalliilla kaupaksikaan.

LIDL:n tapa myydä elintarvikkeita ja muita päivittäistarvikkeita on kuitenkin niin ylivoimainen, että siellä tulisi varmaan käytyä vaikka hinnat olisivat vähän kalliimmatkin.

Kuitenkin vielä on sellainen näppituntuma että eräät perustarvikkeet ovat LIDL:ssä muiden halpuutuksista huolimatta tosi edullisia.

Käyttäjän veksi kuva
veikko kärkkäinen

"S-ketjulle en koskaan anna anteeksi sitä, että pitämällä toisana markkinadiktaattorina kotimaassa kovat hinnat, se lähti rinta rottingilla valloittamaan Venäjää meiltä rosvoamillaan voitoilla varsin hyvin tietoisena naapurin riskialttiudesta. Riskeillä on taipumus toteutua varsinkin naapurissa ja niin se poltti siellä kaikki puskurinsa ja nyt kärvistelee ylikapasiteettinsa kanssa täällä kotimassa. Jos se olisi ahnehtimatta ja viisaasti pitänyt hinnoittelunsa kohtuullisena, niin Lidlin markkinaosuus olisi tällä hetkellä aivan jotain muuta, mitä se on. - 'Kyllä maakunta maksaa' ei ehkä enää toimikaan."

Tuosta ylläolevasta olen sataprosenttisesti samaa mieltä!

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Kesko uskoo että tulevaisuus on lidllin kokoisissamarketeissa, sitä pienemmissä myymälöissä sekä verkkokaupantukemana kivijaloissa. Saattaa olla että renesanssi jää lyhyeksi säästöjen pakottaessa asiakkaat ruokaostoksille internettiin ja tulostamaan kulutushyödykkeet 3-d printterillä. Lidllillä on kuitenkin hyvä ja ylivoimainen konsepti vaikka olenkin jäänyt kaipaamaan superlauantaita ja xxl-viikkoja.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset