veksi

Kaupan hintasota suurelta osin mainostemppu

Kaupoissa alkanut "hintasota" ei ole ollenkaan todellinen. Käväisin tänään S-ryhmän kaupassa maito-ostoksilla. Litra täysmaitoa maksoi 1,45 euroa. Mikä siinä on halpaa?

Purkillinen täysmaitoa (punainen maito) Lidlissä maksaa 0,95 euroa / litra, eikä se ole mikään alehinta. Sen voi sanoa olevan halpaa edelliseen verrattuna. Mistä hintakilpailusta on oikein kysymys? Ei juuri mistään. Kysymys taitaa olla suurelta osin pelkästä mainoskampanjasta, joka tuntuu tehoavan S ja K ryhmän asiakkaisiin.

Keskituloisen suomalaisen hintatietoisuus taitaa olla hyvin heikkoa. He uskovat hintojen nyt alentuneen koska eivät muista entisiä hintoja, eivätkä ole juuri koskaan vertailleet hintoja eri liikkeissä. Bonuspalautusten on luultu takaavan edulliset ostokset.  Pakon sanelemana pienituloiset tietävät hinnoista muita enemmän ja ovat varmasti seuranneet hinta-alennuksia tarkemmalla silmällä.

Jotkut tuotteet ovat kieltämättä halventuneet. Valikoima on suunniteltu huolella ja asiasta on neuvoteltu varmasti tuottajien ja elintarviketeollisuuden kanssa. Ei ole tullut mieleenkään esimerkiksi alentaa kaikkien tuottajien leipää vaan vain sen, joka tarjosi parhaimman tarjouksen kaupalle. Muut leipomot kärsikööt. Samoin on varmaan valikoitu monet muutkin aletuotteet. Kaupan menetys on hyvällä valikoimalla minimoitu.

Palataanpa vielä tuohon maitoon. Se on oiva esimerkki, missä kaikki katteet luuraavat. Tuottaja saa maidosta tällä hetkellä noin 0,39 euroa litra. Uusiin maitopurkkeihin lanseerattu korkki maksaa 0,30 euroa / kappale. Siis miltei saman mitä tuottaja saa litrasta.

Koko ajan kuitenkin tuotteen hintaa yritetään kiristää juuri tuottajan saamaa hintaa pienentämällä. Mitä jos luovutaan korkista, joka on lasten ja vanhusten huono avata ja joka ei tuo tuotteelle mitään lisäarvoa. Maksetaan säästyneestä  30 sentistä puolet maidon tuottajille lisähintana ja varmistetaan sillä meille tärkeän tuotteen tuottaminen kotimaassa.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Hinnat vaihtelevat rajusti eri S-Ryhmän kaupoissa. Halvimmat ne ovat Prismassa ja uudet alennuksetkin on eniten kohdennettu Prismoihin. Sitten hinnat vaihtelevat vielä Prismojenkin välillä siten, että Helsingissä Lidl on selvästi halvin, mutta esimerkiksi Jyväskylässä ostoskori on Prismassa halvempi kuin paikallisessa Lidlissä. Tästä oli viime viikolla tilastoa eri paikkakuntien välillä. (Tietysti sitten pitää ottaa huomioon myös bonukset).

Käyttäjän veksi kuva
veikko kärkkäinen

Voi olla niin kuin sanot.
Mitä järkeä tämmöisessä kaaoksessa on?
Tietysti eri osuuskaupat ovat omia toimijoitaan, mutta kuitenkin puhutaan ja mainostetaan S ja K ryhmien hinnanalennuksista. Luulisi silloin koskevan kaikkia myymälöitä, ellei ketunhäntää olisi kainalossa.

Elijas Bijur

Minä se käyn Liiterissä ja olen vaan niin pirun tyytyväinen. Joskaan en pääsääntöisesti osta niitä Prisman alennettuja tuotteita, ne eivät kuulu ostolistaani. Mutta Liiteristä saan kaiken haluamani, edullisesti ja helposti. Ei muuten tarvitse työntää kärryjä kilometreittäin!

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Mutta samalla reisssulla et sitten voi ostaa hehkulamppuja, villamyyssyjä, hiirenloukkuja, DVD:itä, maksapihvejä, tuoretta Norjan lohta, lämpimiä kanankoipia, j.n.e.

Elijas Bijur

ja mitään noita tavaroita en tarvitse. Edes hehkulamppuja, led-lamput ostan ikeasta!

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Hintojen alentaminen joidenkin tuotteiden osin oli S-ryhmältä loistava mainostemppu, jonka toteutukseen media ( varsinkin iltapäivälehdet ) osallistuivat suurella tarmolla. Kaikki Suomen kuluttajat tietävät nyt, että Prismat ja S-marketit myyvät Oltermanni-juustoa kilpailukykyiseen hintaan verraten kahteen kilpailijaansa. Jopa keskioluen hintaa oli tarkastettu hieman alaspäin.

Huomaamatta on vain jäänyt se totuus, että Suomessa elintarvikkeiden hinnat ovat nousseet kaksi kertaa nopeammin ja enemmän vuodesta 2008 lähtien ( laman ajan ) kuin EU:n maissa keskimäärin varsinkin markkinajohtaja S-ryhmän hinnoitelun seurauksena. Korotetuista hinnoista on helpompi antaa myöhemmin alennuksiakin vaatekaupan tapaan.

Samalla on myös huomattava, että S-ryhmän laskiessa joidenkin " sisäänheittotuotteidensa " hintoja, samalla nostetaan kaikkien niiden tuotteiden hintoja, joita ei mainoksin kotiin jaeta. Esim. Lindahlin turkkilainen jugurtti litran pöntössä maksoi paikallisessa S-marketissa vielä viime syksynä 2,60 E / purkki, nyt hinta on yllättäen noussut eurolla ollen tänään 3,60 / purkki. Lidlistä saman purkin saa reilusti yli euroa halvemmalla.

Tämän S-ryhmän hintasirkuksen sijaan voisimme kysyä, miksi Suomen elintarvike dupoli ovat nostaneet viime vuosian hintojan kaksi kertaa enemmän verraten muihin maihin ilman mitään olennaista perustetta, jos kaupan katteen kasvua ei tällä haettu ?

Millainen olisi dupolin hinnoittelu v. 2015 ilman ärsyttävää pientä LIDL-ketjua ?

Käyttäjän veksi kuva
veikko kärkkäinen

Olen täysin samaa mieltä, kyse on vain hyvin taitavasti rakennetusta mainoskampanjasta. Sen osoittaa jo alennustuotteitten lista.

Onneksi Lidl rantautui Suomeen, muuten olisimme vielä enemmän pulassa. harmittavaa asiassa on se, että kilpailija on saksalainen yhtiö. Tarvitsisimme kotimaisen kunnollisen kilpailijan, jotta myös rahat jäisivät Suomeen.

Elijas Bijur

Todennäköisesti Suomessa ei ole riittäviä pääomia, jotka halusivat kilpailla duopolin kanssa. Kuitenkin Lidl maksaa työntekijöilleen paremmin kuin duopoli ja sanoin se tekee tuottajille. Toimii siis pienemmällä katteella. Varmaankin laajentuminen on pysyttänyt rahat kotimaassa.

Edelleen käytän Liiteriä!

Käyttäjän veksi kuva
veikko kärkkäinen Vastaus kommenttiin #8

Samoin minä. Raha on kuitenkin ratkaiseva.

Toimituksen poiminnat