veksi

Muutos osuuskauppojen hinnoittelussa oli pakko tulla

Osuuskauppojen hinnoittelu on ollut pielessä jo noin 30 vuotta, ellei enemmänkin. Muutoksen oli pakko tulla ennen pitkää, muuten kilpailijat, lähinnä Lidl, olisivat saaneet muutaman vuoden sisällä yliotteen suomalaisesta ruokamyynnistä.

Osuuskauppa oli kokonaan unohtanut miksi osuustoiminta aikoinaan aloitettiin. Tarkoituksena oli saada jäsenistölle tarjolle edullisia tuotteita, jotka mahdollisuuksien mukaan oli hankittu alueen omilta tuottajilta. Myös tuottajien saama etu katsottiin tärkeäksi. Mahdollinen ylijäämä palautettiin asikkaille vuosittain.

Näistä ylevistä periaatteista osuuskauppa on luopunut ajat sitten. Ne on kyllä kirjattu fraaseina toimintakertomuksissa, mutta käytännössä niitä ei ole noudatettu. Maksupalautuksia maksetaan edelleen vuosittain, mutta ne on etukäteen laskettu mukaan tavaran hintoihin.

Jokainen lukutaitoinen voi nähdä sen vaikka polttoaineitten hinnoittelussa, ABC -polttoaineketjun hinta on aina 4-5 senttiä litralta kalliimpaa kuin naapurihuoltamolla. Se on häpeilemätöntä bonusten maksatusta.

Sama on vallalla kaikessa muussakin hinnoittelussa. Kauniin propagandan ansiosta se uppoaa lähes kaikkiin "asiakasomistajiin", me maksamme kiltisti ja osuuskauppa lähettää vuoden päästä vähän rahaa takaisin.

Varsinkin S ryhmä on tahkonnut rahaa todella runsaasti. Asialla ovat olleet ammattitaitoiset kaupan johtajat, jotka tosiasiallisesti ovat käyttäneet täyttä liiketaloudellista valtaa. Luottamusmiesjohto on nauttinut pullakahveja kokouksissa, mutta ymmärrettävästi heiltä on puuttunut taito liiketaloudellisien päätösten ymmärtämiseen.  Joku sanoisi, että heitä on viety vuosikymmeniä kuin pässiä narussa.

Kertynyt suuri liikevoitto näkyy mm. kaupan rakennuksissa. Raha piti sijoittaa johonkin, yleensä suurempaan ja kauniimpaan toimitilaan, sekä laajenemiseen mitä kummallisemmille aloille. Suomen käytyä pieneksi, laajeneminen jatkui Viroon ja Venäjälle.

Todennäköisesti jo vuosikymmenet olisi hintatasoa voitu kaikissa tavaroissa laskea reilusti, yli 10 prosenttia ja maksaa silti normaalit bonukset. Ison markkinaosuuden ja asiakasomistajien hyväuskoisuuden vuoksi siihen ei koskaan ollut tarvetta mennä.

Aika on nyt muuttunut. Päätös hintojen laskemisesta oli hyvä päätös. Luultavasti kuitenkin varsinkin S -ryhmässä päätöstä on pohdittu tarkkaan. Ajan juuri nyt tekee otolliseksi tuotantokustannusten ja myös kaupan omien kustannusten laskeminen. Todellinen alennus jää niiden ansiosta pienemmäksi miltä se kuluttajan silmissä näyttää.

On myös muistettava, että kauppaan on tulossa robotteja, mm. itsepalvelukassoja. Odottettavissa on, että henkilöstömäärä kaupan alalla supistuu rajusti lähivuosina. Ja jälleen jää runsaasti vapaata rahaa, jolle pitäisi keksiä käyttöä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Miksi vasta nyt? Eikö osuuskauppa puollakaan jäsentensä etua?

Käyttäjän veksi kuva
Veikko Kärkkäinen

Se puoltaa niitä kauniissa kirjoituksissa ja puheissa, ei muuten. Ei puolla tuottajienkaan etuja, rahastaa käsittämättömän suuria myyntiprovisioita.
Osuuskauppa toimii pelkällä liiketalousperiaatteella, rahat pois. Siitä on tullut itseään ruokkiva automaatti: rahaa tulee, se sijoitetaan, rahaa tulee enemmän jne.
S pankki auttaa asiassa rahoittamalla kaikki ostot, jolloin saadaan kotiin kaikki mahdolliset edut.

Tapani Isberg

Olen huomannut saman: S-liikeen käytännön tavoitteena on jokin muu kuin jäsenistönsä etu. Voisiko joku selittää, että mihin S-osuusliikeyrityksen paksuista katteista syntyvät voitot on kanavoitu. Periaatteessa käsittääkseni osuusliikkeen tulisi palauttaa voitot jäsenilleen. Näillä S-kaupan hinnoilla sen täytyy olla jotain muuta kuin 2%. Onko todella kaikki viivan alle jäänyt laitettu investointeihin - vai onko osuustoimintalaissa ja/tai s-ryhmän säännöissä jokin voittoja ulos valuva porsaanreikä?

Käyttäjän veksi kuva
Veikko Kärkkäinen

Katteet on varmasti sijoitettu edelleen, myös verotusta on sillä kartettu.
Kun katsoo, mitä kaikkea liiketoimintaa iso osuuskauppa tänään harjoittaa, ymmärtää mihin raha menee.
Myös ulkomaille on sijoitettu miljarditolkulla. Nyt varsinkin Venäjän sijoitukset voivat olla aika heikkoja tuottamaan.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Kun puhutaan osuustoiminnasta,niin puhutaanko silloin yleisesti pellervolaisesta vai edistyksellisestä?

Koska tietääkseni vain pellervolainen linja on jäljellä..näissä suurissa ketjuissa siis.

Toinen juttu on taas...koska sanotaan s-kaupankin olevan asiakasomisteinen,niin voisiko joku kertoa kuka sitten päättää rakennuttaa uusia kauppoja ja sijoituksia tehdä? Mikä on se todellinen omistajapohja,koska asiakkaat se ei ole.

Käyttäjän veksi kuva
Veikko Kärkkäinen

Kyllä se todellinen omistaja on asiakasomistajat eli jäsenet. Valtaa käyttävät vaaleissa valitut edustajat.
Osuuskaupat vain ovat niin isoja yksiköitä, että todellista valtaa käyttää palkattu johto joka toimii aina liiketaloudellisin periaattein.

Toimituksen poiminnat