*

veksi

Sähköpostiosoitteen pitäisi säilyä samana operaattorin vaihtotilanteissa

Olen ollut Soneran asiakas vuosikymmenet. Tällä hetkellä valmistaudun ottamaan käyttööni uuden valokuituverkon tuomat nopeat palvelut. Kun Sonera ei tarjoa kuituosuuskunnan rakentamassa verkossa palveluitaan, ainoa vaihtoehto on muuttaa operaattoria.

Luopuessani Soneran verkosta menetän alusta alkaen saamani sähköpostiosoitteen. Harmi on melkoinen, sillä aikoja myöten sähköpostiosoite on ollut pakko kirjata monen palvelun tunnukseksi , tai vähintään yhteydenoton välineeksi. Lisäksi sähköpostiosoite on kirjattu kaikkien ystävieni, työtovereitteni ja tuttavieni osoiteluetteloihin.

Sähköpostiosoitteen pitäisi ehdottomasti säilyä samana operaattorin muuttuessa, samalla tavalla kuin matkapuhelinnumerokin säilyy.

Toinen harmittava asia on Soneran selkeä välttely kohdata sellaisia asiakkaitaan, jotka kenties sanoisivat liittymäsopimuksensa irti. Kaikki muu palvelu toimii loistavasti Soneran nettisivujen kautta, voit ostaa uuden liittymän, muokata entistä, tehdä osoitteen muutoksen, muutella laskutustasi ja niin edelleen.

Seinä nousee heti eteen, jos olet yrittämässä päästä eroon entisestä liittymästäsi. Voit vain yrittää soittaa ao. palveluun, tai tilata vastasoiton johonkin aikaan tulevaisuudessa.

Puhelinpalvelussa jopa nähtäväksi on tuotu kulloisenkin numeron odotusajat. Tuskin ihan pienestä asiasta monikaan soittelee, kun näkee odotusajan olevan tunnista pariin tuntiin. Odotuspuhelu lienee myös maksullinen koko ajaltaan.

On aivan ällistyttävää, että vapaata liiketoimintaa harjoittava yhtiö näkee asiakkaittensa olevan pelkkiä haitantekijöitä. Ei nykyajan asiakaspalvelun uskoisi millään olevan Soneralla harrastetun kaltaista. Jos olisi kyse uudesta, aloittavasta yhtiöstä, se kohtaisi konkurssin melkoisen pian.

Sama tilanne puhelinpalvelun odotusajoissa on Soneralla vallinnut vuosia. Viimeistään nyt olisi muutoksen aika. Muutaman ihmisen palkkaaminen lisää tulisi takaisin entistä tyytyväisempien asiakkaitten myötä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Mikko Saarinen

Ainakin operaattorin tulisi tällaisessa tilanteessa taata sähköpostin maksuton uudelleenohjaus.

Käyttäjän veksi kuva
veikko kärkkäinen

Uudelleen ohjauksesta ilmeisesti olisi aina kysymys. Ei ollenkaan vaikea asia hoitaa.
Myös kilpailullisesti asia olisi suositeltava.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Miksi maksuton? Sähköposti on operaattorin lisäpalvelu asiakkailleen. Useimmilta operaattoreilta pystyy ostamaan myös erillisen sähköpostipalvelun.

Mikko Saarinen

No ainakin joksikin aikaa sen pitäisi olla maksuton.

Itellan snailmailkin ohjataan muuteman kuukauden ajan uuteen osoitteeseen ilmaiseksi.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen Vastaus kommenttiin #9

Jos sinä olisit palveluntarjoaja ja asiakkaasi menisi toisen asiakkaaksi mutta vaatisi sinua toimittamaan vanhan asiakkuuden perusteella palveluja ilmaiseksi niin mitä tekisit? Ok, kuten sanoit, jonkin aikaa esim kuukauden ajan joka on tyypillinen irtisanomisaika voisi palvelun jatkuminen olla perusteltua. Yhtään pidemmälle jaksolle en näe mitään perusteita. Etenkin kun maailma on täynnä "ilmais"posteja joiden ansaintalogiikka perustuu hieman toiseen kuin teleoperaattorin.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

2 vuotta sitten vaihdon operaattoria Elisasta Soneraan mutta Elisan sähköpostiosoitteeni on edelleen voimassa.

Käyttäjän veksi kuva
veikko kärkkäinen

Mielenkiintoista.
Itse olisin ostanut Soneralta nettitikun ja sen tarvitseman liittymän kesämökkikäyttöön ehdolla, että siten säilytän osoitteeni.
Ei onnistunut millään.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Minunkin Soneran osoitteeni toimii vaikkei nettiliittymää olekaan sinne mutta Sonera laskuttaa siitä kuukausittain jotain 3-4€, puhelin liittymäni tosin on myös Sonerassa ??

Mikko Saarinen

Operaattorille tulee kalliimmaksi siivota pois vanhoja s-postiosoitteita kuin jättää asiat silleen. Sama koskee newssejä, vanhat tunnukset toimii, paitsi Soneralla, joka sulki news-serverit kokonaan jo vuosia sitten.

Käyttäjän LasseRyti kuva
Lasse Ryti

Itse olen käyttänyt iki.fi:n sähköpostin uudelleenohjausta jo noin 15 vuotta. Kertamaksu tänä vuonna 30€, vuosimaksua ei ole ollut vielä koskaan.

Itsellä on vaihtunut operaattori useaan kertaan, mutta sähköpostiosoite on pysynyt samana. Suosittelen. Ainoa rajoitus on se, että on vain yksityishenkilöille.

Käyttäjän veksi kuva
veikko kärkkäinen

Käväisin tällä välin iki.fi sivuilla.
Tässä tapauksessa näyttäisi olevan myöhäistä säilyttää nykyistä osoitetta.
Olisi pitänyt heti ottaa iki -osoite, jossa operaattoria olisi voinut vaihtaa.
Kumpa olisi aikoinaan tiennyt...

Käyttäjän veksi kuva
veikko kärkkäinen

Kiitos vinkistä.
Veikkaan kuitenkin, että Sonera katkaisee postin niin, että sitä ei voi uudelleenohjata.

Käyttäjän suvikarhu kuva
Suvi Karhu

Itsellänikin on iki.fi -osoite käytössä, ollut lähes 12 vuotta. Idea osoitteessa on siis se, että ilmoitat kaikille ystävillesi ja kontakteillesi osoitteeksesi tämän iki.fi -osoitteen. Sitten sieltä iki.fi -palvelusta määrittelet, mihin sähköpostiosoitteeseen postit ohjautuu, oli se sitten operaattorin tarjoama liittymä tai työpaikan tai jonkun muun. Jos tämä osoite vaihtuu, käyt jälleen sieltä iki.fi -palvelun hallintapaneelista muuttamassa uuden osoitteen, johon viestit ohjautuu - kontakteille ei tarvitse ilmoitella mitään ja kaikki postit tulevat varmasti jälleen perille.

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Kiinnostavaa tuossa on tuo valokuituverkko, kuituosuuskunta ja palvelun tarjoaja.

Onko kyse Kouvolan seudusta? Mikä on tuon kuituosuuskunnan nimi? Kuka on palvelun tarjoaja, siis operaattori? Miksi Sonera ei ryhtynyt operaattoriksi? Ja miksi Sonera ei osallistunut kuituverkon rakentamiseen? Onko kuituverkko rakennettu valtion ja kunnan avustuksella (Laajakaista 2015 -hanke)?

Jos kyse on valtionapuisesta kuituverkosta, niin verkon haltijan tulee tarjota verkko myös muiden operaattoreiden käyttöön. Vaikuttaa siltä, että kyse on Soneran haluttomuudesta kaikin puolin.

Käyttäjän veksi kuva
veikko kärkkäinen

Kysymys on juuri Kouvolan seudusta. Osuuskunta Kymijoen kyläkuitu on rakentanut verkon.
Operaattori on Telekarelia, joka käsittääkseni fuusioitiin Elisaan.
Sonera ei rakenna kuituverkkoja haja-asutusalueille, joissa se tulee tosikalliiksi rakentaa.
Kuituverkko on rakennettu juuri valtion ja kunnan avustuksen turvin Suurin osa rahoituksesta tulee kuitenkin osakkailta ja osuuskunnan ottamista lainoista.

Sonera on ilmeisen haluton tarjoamaan palveluitaan tuhansien liittyjien osuuskunnalle. Ihmetyttää!

Mikko Saarinen

Tai sitten Elisa pyytää liian korkeaa vuokraa Soneralta oman verkkonsa käytöstä.

Käyttäjän veksi kuva
veikko kärkkäinen Vastaus kommenttiin #17

Kyseessä on vapaa verkko.
Kuka tahansa voi siinä tarjota palveluita. Elisa on yksi palveluntarjoaja.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Soneran sivuston mukaan toukokuussa avautuu omilla-sivuilla chatti-palvelu, joka on jonkin aikaa ollut pois käytöstä. Siellä on aika nopeasti saanut asioitaan hoidettua.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset