veksi

Väkisinkin ihmetys herää

Silmiini sattui tilasto, jossa oli verrattu ajokortin ja ajokokeen hintoja Euroopan eri valtioissa.  Ääripäitten välinen ero oli valtava. Halvimmillaan ajokortin sai 300 eurolla ja kalleimmillaan sama ajokortti maksoi 3150 euroa. Miten kummassa tuommoinen on yleensäkin mahdollista?

Kallein maa oli Norja, Suomi tuli seuraavaksi tasan 3000 euron hinnalla. Suuri osa Euroopan maista pystyi tarjoamaan ajokortin noin 1500 euron hinnalla, hyvin monet jopa alle 1000 eurolla.

Oliko sitten ajokortin hinnalla ja liikenneonnettomuustilastoilla vaikutusta, korreloivatko ne keskenään?

En onnistunut löytämään aivan uusia tilastoja, mutta saman vuoden lukujen vertailussa en löytänyt selkeää yhtäläisyyttä ajokortin kovan hinnan ja vähäisten onnettomuuksien välillä.

Belgia          ajokortti 1226 €     1,62 loukkaantunutta/ 1000 asukasta

Unkari                "          300 €      2,6                "                             "

Puola                  "         350 €       1,3                "                             "

Tsekki                 "         380 €       1,9                "                             "

Suomi                 "       3000 €       2,1                "                             "

 

Ainakaan kyseinen tilasto ei osoita mitään selvää yhteyttä kalliin kortin ja vähäisten onnettomuuksien välillä.

 

Tilasto: Valitut Palat Huhtikuu 2014

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Olli Kankaanpää

Löydät blogini arkistosta aihetta käsittelevän kirjoituksen. En väitä, että minä olen tehnyt mitään opetuslupahakemuksen nyt toteutuneen hinnan alennuksen suhteen, mutta kenties Autoliitto?

Tapio Vehmaskoski

Olet oikealla asialla. Aheesta on hyvä muistuttaa vaikka se onkin aiemmin ollut esillä mm. silloisen ministeri Kyllösen jälkiriekkumisena. Ei hän kuitenkaan saanut asialla aikaiseksi mitään. Itse kirjoitin aiheesta aikoinaan US-blogeissa:
http://tave.puheenvuoro.uusisuomi.fi/140675-minist...
http://tave.puheenvuoro.uusisuomi.fi/139561-autoko...

Onko niin, että autokoulujärjestö syöttää ja juottaa virkamiehistön, joka esittelee ministerille valmiit esitykset. Sitten nämä puolueisiin kuuluvat 200 pölkkypäätä nuijii eduskunnassa kansalaisvastaiset täysin käsittämättömät ajokorttilainsäädännön, kuluista piittaamatta ehdot pöytään.

Kukaan ei kykene korjaamaan eduskunnassa aikaansaatua virhettä. Kaikki levittelevät vain käsiään? Ei ihme, jos kansalaiset ovat kyllästyneet koko kansanedustuslaitokseen.

Virkamiehistöä vissiin ollaan saneeraamassa ja yhdistelemässä. Hyvä, että edes sitä.

Käyttäjän veksi kuva
Veikko Kärkkäinen

Olisin jotenkin ymmärtänyt tuon suuren eron ajokorttien hinnoissa jos sillä olisi saatu luotua niin hyvä ajotaito, että se olisi näkynyt selvästi onnettomuuksien vähäisyytenä.

Kun niin ei kuitenkaan, ainakaan selvästi, ole , on syy jossakin muualla.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

USA:ssa onnettomuuksien määrä väkilukuun suhteutettuna on noin puolet siitä määrästä kuin Suomessa vaikka siellä ajetaan autoilla paljon enemmän. Ajokortin saa useimmissa osavaltioissa ilman ajo-opetusta. Pitää vain suorittaa ajokoe ja kirjallinen testi sekä näkötesti. Kustannukset korttimaksuineen yhteensä useinkin vain parisaataa dollaria.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Nyt olet Tapio hieman myöhässä. Yhteisopetusmalli poistui vuodenvaihteessa opetuslupalaisten velvollisuuksista eli on palattu vanhaan systeemiin, jossa opetuslupalaiset touhuaa ihan itekseen.
Edelleen näyttää se 85% ajokortin hankkijoista luottavan ammattimaiseen opetukseen.

Tapio Vehmaskoski

Kerropa Ilkka mitenkä tämä kommenttisi pitää ymmärtää? Mistä olen myöhässä? Itse olen opettanut opetusluvilla 1990-luvulla. Ei ollut myöhäistä, mutta taloudellisesti järkevää sekä opetuksellisesti pätevää.

Enää minun ei tarvitse opettaa. Kapuloita on laitettu opetuslupalaisille ihan riittävästi. Ne jotka näkivät ajokouluopetuksen ainoaksi oikeaksi tieksi, heitä toki harmitti opetuslupalaisten olemassaolo. Sen asenteellisuuden näin insinööriajossa (ajokokeessa).

Omilla kommenteillani olen yrittänyt puolustaa sitä viitseliästä joukkoa, joka on lähtenyt opettamaan opetusluvilla. Sille säästyneelle rahalle löytyi muutakin käyttöä perheessä.

Sinun kommenttisi prosenttiluvuissa ei näy blogin kirjoittajan prosenttiluvut, joissa kerrotaan kuinka paljon kalliimmaksi ajokortin hankkiminen tulee Suomessa kuin muualla EU:ssa. Ajokortin kalleus ei näy vähentyneinä onnettomuuslukuina siis jotain muutakin on pielessä kuin kalleus. Rahalla ei saakaan autokouluissa ostettua turvallisuutta!

Miksi suomalaisia rangaistaan ylihintaisella ajokouluopetuksella???? Siihen ei ole vastausta!

Tapio Vehmaskoski

Kerropa Ilkka mitenkä tämä kommenttisi pitää ymmärtää? Mistä olen myöhässä? Itse olen opettanut opetusluvilla 1990-luvulla. Ei ollut myöhäistä, mutta taloudellisesti järkevää sekä opetuksellisesti pätevää.

Enää minun ei tarvitse opettaa. Kapuloita on laitettu opetuslupalaisille ihan riittävästi. Ne jotka näkivät ajokouluopetuksen ainoaksi oikeaksi tieksi, heitä toki harmitti opetuslupalaisten olemassaolo. Sen asenteellisuuden näin insinööriajossa (ajokokeessa).

Omilla kommenteillani olen yrittänyt puolustaa sitä viitseliästä joukkoa, joka on lähtenyt opettamaan opetusluvilla. Sille säästyneelle rahalle löytyi muutakin käyttöä perheessä.

Sinun kommenttisi prosenttiluvuissa ei näy blogin kirjoittajan prosenttiluvut, joissa kerrotaan kuinka paljon kalliimmaksi ajokortin hankkiminen tulee Suomessa kuin muualla EU:ssa. Ajokortin kalleus ei näy vähentyneinä onnettomuuslukuina siis jotain muutakin on pielessä kuin kalleus. Rahalla ei saakaan autokouluissa ostettua turvallisuutta!

Miksi suomalaisia rangaistaan ylihintaisella ajokouluopetuksella???? Siihen ei ole vastausta!

Tapio Vehmaskoski

Kerropa Ilkka mitenkä tämä kommenttisi pitää ymmärtää? Mistä olen myöhässä? Itse olen opettanut opetusluvilla 1990-luvulla. Ei ollut myöhäistä, mutta taloudellisesti järkevää sekä opetuksellisesti pätevää.

Enää minun ei tarvitse opettaa. Kapuloita on laitettu opetuslupalaisille ihan riittävästi. Ne jotka näkivät ajokouluopetuksen ainoaksi oikeaksi tieksi, heitä toki harmitti opetuslupalaisten olemassaolo. Sen asenteellisuuden näin insinööriajossa (ajokokeessa).

Omilla kommenteillani olen yrittänyt puolustaa sitä viitseliästä joukkoa, joka on lähtenyt opettamaan opetusluvilla. Sille säästyneelle rahalle löytyi muutakin käyttöä perheessä.

Sinun kommenttisi prosenttiluvuissa ei näy blogin kirjoittajan prosenttiluvut, joissa kerrotaan kuinka paljon kalliimmaksi ajokortin hankkiminen tulee Suomessa kuin muualla EU:ssa. Ajokortin kalleus ei näy vähentyneinä onnettomuuslukuina siis jotain muutakin on pielessä kuin kalleus. Rahalla ei saakaan autokouluissa ostettua turvallisuutta!

Miksi suomalaisia rangaistaan ylihintaisella ajokouluopetuksella???? Siihen ei ole vastausta!

Käyttäjän veksi kuva
Veikko Kärkkäinen

Kyllä on eroa hinnoissa !
Onneksi alkoholin hinnoissa ei ole sentään yhtä iso ero, muuten suomalaiset hakisivat viinansa Virosta utsjokelaisia myöten.

Käyttäjän veksi kuva
Veikko Kärkkäinen

Suomessa saa monen ammatin pätevyyden nykyisin suorittamalla hyväksytysti ammattitutkinnon. Tarvitaan vain ammattiin sopiva peruskoulutus.

Eikö millään voisi Suomessa saada ajokorttia suorittamalla hyväksytysti teoriatutkinnon ja ajotutkinnon? Perustutkinnoksi tässä tapauksessa pitäisi riittää peruskoulun suorittaminen.

Kokonaan eri asioita ovat ammattikortit, joissa vaaditaan erityistä osaamista.

Pekka Iiskonmaki

''Se mikä toimii muualla ei toimi Suomessa.'' Susanna Huovinen SDP.

Tapio Vehmaskoski

Rupee huoviskommentit risoo.

Suomalainen ei erotu muista ainakaan negatiivisessa mielessä muuttaessaan asumaan Suomen ulkopuolelle.

Onkohan niin, että meillä on liikaa "susannahuovisia"paaluttamassa suomalaisille raja-aitoja, josta syystä huoviskommentit on päteviä vain Suomessa.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Tuo valitsemasi mittari ei ehkä ole kovin kaikenkattava. Onnettomuuksia / asukas/ajokortin hinta ei kovin paljon kerro. Tällä tulkinnalla liikenneturvallisuuden mallimaiksi nousee väkirikkaat kehitysmaat, joissa on ajoneuvojen määrä ja ajosuoritteet lyhyitä suhteessa väestön määrään.
Esittämääsi tutkintopainotteista ajokortin hankintaa ollaan parhaillaan kokeilemassa mopoautokortin muodossa. Siinä vähimmäiskoulutusmäärä on vedetty minimiin (6 h teoriaa ja 3h ajo-opetusta). Vakuutusmaksut mopoautoille nousee kuin pullataikina. jotta vakuutusyhtiöt saisivat korvaussuhteen kohdalleen.
Lohtuna todettakoon kuitenkin että noin puolet kuluttajan opetuksesta maksamasta hinnasta ohjautuu yhteiskunnalle erilaisina veroina ja maksuina.
Viime vuonna nuorten kuljettajien (18-24v) aiheuttamat onnettomuudet vähenivät yli 20%, kun samana aikana iäkkäämpien kuljettajien aiheuttamat vahingot lisääntyivät joissakin ikäryhmissä lähes 25%. Vahinkotilastojen valossa näyttää traktorimönkijäkin olevan keski-ikäisille mieskuljettajille liian nopea laite turvallisen ajosuoritteen toteuttamiseen.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"iäkkäämpien kuljettajien aiheuttamat vahingot lisääntyivät joissakin ikäryhmissä lähes 25%."

Tällä tuskin on ajokorttiuudistusten kanssa tekemistä. Hinta nyt on noussut sikamaiseksi, toisaalta valvonta on heikkoa, minulta ei ole korttia kysytty kymmeniin vuosiin.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Kyllä silläkin on tekemistä. Ajokyvyn seurantajärjestelmiä kehitettäessä tuon kokoinen tilastollinen riskien nousu kertoo paljonkin tieliikennelainsäädännön kehitystyössä, joten on paljonkin tekemistä myös ajokorttilain näkökulmasta.
Tuon hinnan "sikamaisuudesta" voisi heittää kysymyksen: Paljonko olisi "ei sikamainen" ajotunnin hinta henkilöauto-opetuksessa? (sis alv 24%)

Käyttäjän veksi kuva
Veikko Kärkkäinen

On totta, että "vahinkomittari" ei kerro kaikkea.
Mutta verrataanpa vaikka Suomea ja Ruotsia, se kyllä kertoo jotakin.

Kaksi liikenteellisesti saman kaltaista maata. Toisessa ajokortti puolta kalliimpi. MIKSI ?

Toimituksen poiminnat