veksi

Koulukiusaamisesta Armi Lehdolle.

Armi Lehto kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan otsikolla  "Koulukiusaamisen helvetti". Olen toiminut monia vuosia sovittelijana Seiskan Sovittelijat ry:ssä, joka sovittelee koulukiusaamisia Kouvolan alueella. Allekirjoitan täysin otsikon sanat, koulukiusaaminen voi olla pahimmillaan  täysi helvetti sen sen kohteeksi joutuneelle. Se jättää arvet vahvimmillekin koko tulevan elämän ajaksi, joistakin ei koskaan enää tule täysipainoisia yhteiskuntamme jäseniä.

Suomessa on tehty paljon kiusaamisen lopettamiseksi, mm. blogissa mainittu KiVa koulu -projekti on varmasti saanut paljon hyvää aikaan. Kummallista kyllä, kiusaaminen ei tunnu vähentyneen, vaan sitä on kouluissamme ehkä yhtä paljon kuin ennenkin. Kiusaamista "helpottavina" tekijöinä on tullut mukaan pari asiaa, joita ei aina oteta huomioon: koulukuljetukset ja netin käyttö.

Koulukuljetuksien aikana kiusataan, eikä kukaan aikuinen sitä valvo. kouluauton kuljettaja ei siihen pysty, eikä hänellä siihen riitä valtuudet eikä auktoriteetti. Kouluille ei koulukuljetusten valvonta yksinkertaisesti kuulu.

 Netti, älypuhelimet ja tabletit, sekä tietysti kotitietokoneet mahdollistavat kiusaamisen yötäpäivää. Kukaan muut kuin vanhemmat kotona eivät pysty vastuullisesti valvomaan lapsiensa netinkäyttöä. Vaikka koulu kieltäisi puhelinten käytön koulun alueella, se ei ratkaisisi mitään. Vilkas nettiliikenne alkaa kuitenkin heti kotona.

Kouluun pitäisi saada oppiaineeksi nettietiketti. Sen hallitsemisesta olisi hyötyä koko elämän ajan. Siellä voi peruuttamattomasti mokata vaikka koko elämänsä, laajalle nopeasti leviäviä mokia ei millään pysty korjaamaan.

Yllä mainittu Seiskan Sovittelijat ry on vapaaehtoisista, koulutetuista sovittelijoista koostuva yhdistys, joka maksutta hoitaa kiusaamisten sovitteluita koulujen pyynnöstä. Ilman koulujen pyyntöä meillä ei ole kouluihin oikeutta mennä.

 Jotkut valistuneet koulut käyttävät palvelujamme usein, toiset eivät koskaan, vaikka sellaista koulua ei ole olemassakaan, missä ei kiusattaisi. Kuitenkin odotamme aina sitä ensimmäistä kutsua joskus tulevaksi.

Sovittelijoitten tulo koululle on usein suuri helpotus. Koulu voi jatkaa normaalia toimintaansa, huoli kiusaamisesta on siirtynyt muitten harteille. Tulokset ovat lähes poikkeuksetta hyviä, kiusaaminen loppuu, anteeksi pyydetään ja koulunkäynti normalisoituu kiusatunkin osalta. Allekirjoitetaan sopimus, jossa molemmat osapuolet myöntävät tapahtuneen ja lupaaavat kiusaamisen loppuvan. Kaveruussuhteita ei aina onnistuta palauttamaan, ainakaan heti, mutta aika voi ratkaista tämänkin ongelman.

Toimialueemme on vain nykyinen Kouvolan kaupunki ja Iitin kunta, joten emme voi ottaa vastaan sovittelupyyntöjä muualta Suomesta. Olemme kuinkin valmiita antamaan koulutusta  sovittelutoimintaa harkitseville yhdistyksille.

Alla aiemmin kirjoitettu blogi samasta asiasta.

 

       Koulukiusattujen vastaisku???    15.2.2012 14:53 veikko kärkkäinen                      4 kommenttia     

Viime aikoina on saatu lukea kahdesta kouluissa tapahtuneesta puukotuksesta. Molemmissa tapauksissa on ainakin epäilty motiivina olleen koulukiusaamisen. Tapauksien tutkinta on vielä kesken.

Olen noin kymmenisen vuotta ollut mukana sovittelutoiminnassa, viimeiset kolme vuotta erikoistuen sovittelemaan pelkästään koulukiusaamisia. Kuulun jäsenenä yhdistykseen nimeltä Seiskan Sovittelijat ry, joka tekee vain koulusovitteluja, toimialueenaan Kouvolan kaupunki ja Iitin kunta.

 En tiedä missään päin Suomea olevan vastaavaa koulusovitteluun erikoistunutta yhdistystä. Lakisääteistä sovittelutoimintaa hoitavat sovittelutoimistot kenties jossain päin Suomea suorittavat myös koulusovitteluita, mutta varmaan aika vähäisessä määrin. Koulutus ja varsinkaan resurssit ja eivät useinkaan ole riittäviä.

Tarve kiusaamisten sovittelulle on valtava. Väitän ihan vakavissani, että tuskin on kouluakaan, jossa ei tapahtuisi kiusaamisia. Jossain kouluissa homma on hanskassa ja asiaan puututaan heti ja vakavissaan. Konsteja on olemassa , KiVa –koulu projekti ja vertaissovittelu muun muassa. Useimmissa kouluissa kuitenkaan näin ei ole, kiusaamiselle ei tehdä mitään. On koulun maine otettava huomioon ja kiusaamisesta vaietaan, odotetaan, että se loppuu itsestään joskus.

Näin tietysti tapahtuukin, viimeistään kun koulu on ohi. Siihen mennessä vain on voinut tapahtua valtavia asioita. Koko kiusattu nuori on saatettu menettää, hänestä on tullut henkinen raajarikko, joka joutuu kantamaan invaliditeettiaan koko loppuelämänsä ajan. Koko perheen elämä on voinut suistua raiteeltaan, pahimmassa tapauksessa on jouduttu myymään koti, muuttamaan toiselle paikkakunnalle, luopua työpaikasta muuton takia ja niin edelleen. Kiusaamistapaus on voinut tulla maksamaan yhteiskunnalle miljoonia.

Ällistyttävää on myös se, että miltei aina kiusaamistapauksissa väistyjä on kiusattu. Kiusaaja jää jatkamaan entiseen kouluun kiusatun muuttaessa muualle. Syytöntä rangaistaan, syyllinen jää voittajana kentälle.

Seiskan Sovittelijat ry on viime vuosina hoitanut hyvällä menestyksellä vaikeitakin kiusaamisjuttuja. Toimimme aina koulun suostumuksella ja tuella, ilman korvausta ja palkkiota.Ainoa yhteiskunnan tuki on kaupungin 300 euron vuosiavustus. Kymin 100v. säätiö on tukenut koulutustamme. Emme pyrikään etsimään syyllisiä ja varsinkaan rankaisemaan, vaan pyrimme lopputulokseen, jossa normaali tilanne ja koulurauha palaa kaikille.

Ihmeellistä kyllä, nuorten kanssa on aina melko helppo päästä  sopimukseen ja mikä ihmeellisintä, sopimuksista pidetään kiinni. Lasten huoltajat ovat kokonaan toinen juttu, heidän ristiriitansa ovat paljon vaikeampia ratkoa.

Koulusovittelun eteen olisi pikaisesti tehtävä jotakin. Sovittelutoimistojen rikosten ja riitojen sovittelijoiksi koulutettuja vapaaehtoisia sovittelijoita pitäisi kouluttaa myös koulusovittelijoiksi. Kehittämämme toimintamalli on toimiva ja muittenkin saatavilla.

Vanhemmalla henkilöllä, joka tulee vielä koulumaailman ulkopuolelta, on auktoriteetti tallella ja siitä on suuri apu. Opettajien auktoriteetti on monesti mennyt maanrakoon ja kaikki rankaisukeinot on otettu heiltä pois . Monelle opettajalle työpäivät ovat äärettömän vaikeita. Heitä ei ole palkattu kouluihin sovittelijoiksi, vaan opettamaan kunnollisesti käyttäytyvää koulunuorisoa. Varsinkaan suurissa kouluissa ei tällaista nuorisoa juuri enää ole. On vaarana, että puukotusten kaltaiset tapahtumat kouluissamme lisääntyvät vuosi vuodelta. Jotain tarttis tehrä, niin kuin Manu aikoinaan sanoi.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän ArmiLehto kuva
Armi Lehto

Kiitos Veikko tästä vastauksesta ja tärkeistä pohdinnoista. Kuvaamasi uudet kiusaamisen areenat, etenkin nettikiusaaminen, ovat juuri sitä nykypäivää. Onkohan vielä kunnolla edes tiedossa millaisia vaikutuksia näillä uusilla kiusaamisen muodoilla voi olla..

Mutta on hienoa kuulla tuosta sovittelijoiden yhdistyksestä - jostain tämäntyyppisestä taisikin olla ajatus tuolla meidän sosiaalityön flashmob-yhteisössä. Miepä linkitän tämän blogikirjoituksesi sinne, niin tulee tästäkin tietoutta enemmän. Toivottavasti Seiskan Sovitteljat ry:n kaltaisia toimijoita olisi täällä Lapissakin. Teette hienoa työtä!

Käyttäjän veksi kuva
Veikko Kärkkäinen

Lisää tietoutta on tarvittaessa saatavilla nettisivuilta ilmenevissä osoitteissa.
http://seiskansovittelijat.nettisivu.org/

Käyttäjän SeijaKastari-Johansson kuva
Seija Kastari-Johansson

Kiitos Veikko kirjoituksestasi ja ajatuksistasi. Itse olen toiminut ikäni päivähoidossa ja nähnyt, miten kierrettä lisätään pelkästään sillä, että puhutaan käsitteeltä kiusaaminen. Lapsen kuin myös aikuistenkin on vaikea ymmärtää, mistä oikein puhutaan. Hyvä esimerkki on lapsi, joka tuli kertomaan aikuislle toisesta lapsesta, joka oli kiusannut. Aikuisen kysyessä, että "teki mitä?", sai vastukseksi, että "toi käveli tosta". On siis tärkeää puhua asioista oikealla nimellä, ja kuten Veikkokin totesi, pyrkiä hyvään lopputulemaan. On myös tärkeää, että molempia osapuolia kohdellaan ja tuetaan niin, että kokevat tulleensa ymmärretyiksi. Jos näin menetellään, voi todeta sen, minkä Veikkokin totesi, että nuorten kanssa on helppo saada asia selvitytetyksi. Siis...pidän tärkeänä, että asioista puhutaan oikeilla nimillä ja että molempia kohdellaan kunnioittavasti.

Erinomainen tuo Seiskan Sovittelijat ry, tätä tietoa tulen välittämään eteenpäin.

Käyttäjän ArmiLehto kuva
Armi Lehto

Kiitos Veikko linkistä. Kävin tutustumassa ja välitän tämänkin linkin tuonne sosiaalityöntekijöiden yhteisöön.

"Koulusovittelun tarkoitus ei ole syyllistää ketään, vaan sopia menettelytavoista, joilla tilanne korjaantuu. Tämän vuoksi koulusovittelu sopii erityisen hyvin kiusaamistapauksiin. Sopimukselle, joka takaa osapuolille koulurauhan ja estää tapahtumien uusiutumisen, sovittelu luo hyvät edellytykset, koska nuoret pitävät hyvin itse lupaamansa asiat ja sopimukset." (ote sivuiltanne)

Luulen ymmärtäväni toiminnan periaatteen ja se kuulostaa oikein hyvältä. Minua jäi kiinnostamaan, miten lähdette purkamaan aihetta, ts. millä tavalla ja millaista puhetta käyttäen (esim viitaten Seijan edelliseen kommenttiin) otatte asiat puheeksi asianosaisten kesken? Onko teillä joku oma mallli sitä varten?

Jäin myös pohtimaan, ymmärtävätkö kiusaajat sovittelun avulla kiusaamisensa merkityksen ja miten he tuovat sen esille? Entä miten tyytyväisiä kiusaamisen kohteeksi joutuneet ovat olleet sovinnosta - ovatko kokeneet sen riittäväksi toimenpiteeksi ja ovatko kyenneet sen jälkeen jatkamaan elämää kohtuu "normaalisti"..?

Toivottavasti sait kiinni näistä minun ajatuksista/kysymyksistä :)

Käyttäjän veksi kuva
Veikko Kärkkäinen

Sovittelu etenee aina määrätyn, vuosien mittaan hyväksi havaitun mallin mukaan.
Siinä on omat roolinsa koululla, sovittelijoilla ja sovitteluun osaa ottavilla nuorilla ja huoltajilla. Yritän alla hyvin yksinkertaisesti selvittää menettelyä:

-koulu pyytää (huoltajatkin voivat tehdä aloitteen) sovittelun järjestämistä, antaa tarvittavat tilat, yhteyshenkilön, kutsuu osapuolet sovitteluun,hankkii tarvittavat suostumukset (alaikäisten huoltajilta), pidättäytyy rankaisutoimista sovittelun aikana.

-sovittelijat suunnittelevat prosessin, sopivat istuntojen ajat, johtavat sovittelun kulkua. Yleensä aloitetaan osapuolten erilliskuulemisella.

-ensimmäisessä sovittelutapaamisessa kerrotaan sovittelumenettelystä, käydään rajattu yleiskeskustelu. huoltajat ja nuoret jaetaan eri ryhmiin.

-huoltajien ryhmässä (johtaa toinen sovittelijoista) hankitaan puuttuvat suostumukset, vaihdetaan yhteystiedot, asetetaan tavoitteet sovittelulle.

-nuorten ryhmässä jaetaan sovittelupohja -lomake, keskustellaan tapahtuman syistä, mietitään mitä kenenkin tulisi luvata, jotta tilanne normalisoituisi.Syntyy suullinen sopimus.

-seuraavassa istunnossa ovat paikalla nuoret ja huoltajat yhdessä. Sovittelijat kertovat ryhmien pohdinnoista. Nuoret vuorostaan kertovat, mitä ovat luvanneet, apunaan itse täyttämä sovittelupohja -lomake. Keskustellan asiasta ja annetaan "evästykset" ja tuodaan julki, että on syntynyt suullinen sopimus, joka on yhtä pätevä kuin kirjallinenkin.

-Kolmannessa tapaamisessa allekirjoitetaan sovittelijoitten kirjoittama sovittelusopimus (kirjoitettu jokaisen omaa sovittelupohja -lomaketta mukaellen).
Sopimuksien sisältö selvitetään, annetaan yksi kpl. koululle ja toinen kullekin osalliselle. Lopuksi palaveri koulun, huoltajien ja sovittelijoitten kesken.

-sovinnon onnistumista ja sopimuksen noudattamista seurataan aina. Ensimmäinen seuranta noin kuukauden kuluttua puhelimella asianosaisille soittaen. Mikäli sopimusrikkomuksia ilmenee, saattaa tulla tarvetta yhteistapaamiselle. (harvinaista)

Yllä karkea runko sovittelun kulusta. Jos ilmenee tarvetta, voit ottaa yhteyttä kotisivuilla olevan e-osoitten kautta ja voin lähettää tarkempaa materiaalia.

Kiusaajat todella eivät aina edes ymmärrä kiusaavansa, ainakaan niin paljon, että siitä olisi haittaa. Keskustelun aikana asia tulee aina ymmärrettäväksi, koska paikalla on kiusattu kertomassa että hän kokee tulleensa kiusatuksi, usein rajustikin. (Mielstäni koulukiusaaminen on silloin kiusaamista, kun kiusattu sen niin tuntee) Miltei aina kiusaaja vähättelee tekojensa merkitystä.

Poikkeuksetta silloin, kun on päästy sopimukseen, (Miltei aina) kiusatun koulunkäynti helpottuu oleellisesti. Toimenpide on ainakin sillä kertaa riittävä, tietysti vuosien myötä samoille nuorille saattaa syntyä uusia ongelmia, varsinkin, jos heillä on joku ominaisuus, joka poikkeaa muista nuorista.

Erittäin oleellista sovittelulle on, että se pitäisi päästä aloittamaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Sovittelijat pyydetään usein paikalle viimesenä oljenkortena, kun kaikki muut keinot on käytetty loppuun. Asiat ovat siinä vaiheessa jo niin sotkuisia, ettei riitojen alkuakaan enää pysty selvittämään. Siksikään syyllisyyden selvittämiseen ei ole suuurta tarvetta. Pääasia on palauttaa normaali tilanne, joka vallitsi ennen kiusaamisen alkamista, syyllisyys on sivuseikka.
Sovittelun aikana ja varsinkin loppupuhuttelussa, on kuitenkin useita mahdollisuuksia kertoa oikeasta ja väärästä, hyvästä käyttätymisestä ja niin edespäin. Kun vanha harmaahapsinen rouva, jolla auktroriteetti koulunkin alueella on rikkumaton, kertoo mikä on mennyt vikaan, miten olisi pitänyt toimia kulloinkin eri tilanteissa, nuoret kyllä kuuntelevat ja muistavat sen pitkään.

Koulusovittelut eivät ole useinkaan mitenkään helppoja, joskus on tarvittu jopa 7-8 kokoontumista ennen sopimukseen pääsemistä. Yhteen sovitteluun voi pahimmillaan osallistua 30-40 henkeä. (huoltajat, oppilaat, sovittelijat, koulun edustajat) Niin suuren riitaisen porukan hallitseminen ei ole leikin asia.

Kaikkea hyvää...
V K

Käyttäjän ArmiLehto kuva
Armi Lehto

Paljon kiitoksia vastauksesta ja lisätiedoista! Malli kuulostaa oikein hyvältä, kun se kokoaa yhteen kaikki osapuolet ja huolehtii että tapaamisia on riittävästi. Tuo mainitsemasi asioihin ajoissa puuttuminen on tosiaan erittäin olennainen asia ja se tulee esiin myös monissa sosiaalityön aihepiireissä, kuten lastensuojelussa. Harmillisen usein asioiden kuitenkin annetaan kehittyä todella vaikeiksi vyyhdeiksi ennen kuin apua haetaan tai saadaan :/

Tuolla "minun puolellani" on tullut keskustelua siitä, että tilanteet ovat kovin erilaisia ja kaikkiin tapauksiin eivät tehoa samat toimenpiteet. Jos vain jaksat vastata, kysyisin tässä vielä mitä mieltä olet itse tästä? Sopiiko esim. tämä sovittelumalli mielestäsi kaikille?

Olen tarv. yhteyksissä henk.koht., kiitos tarjouksesta lisätietojen lähettämiseen! Pidän mielessä :)

Käyttäjän veksi kuva
Veikko Kärkkäinen

Olen seurannut tai ollut mukana koulusovitteluissa lähes 10 vuotta. Sinä aikana olemme epäonnistuneet YHDESSÄ sovittelussa. Mukaan mahtuu kaikenlaisia, helppoja ja vaikeita sovitteluja. Tässä yhdessä jutussa, mikä valitettavasti ei onnistunut, meidät pyydettiin mukaan liian myöhään. Koko perhe (kiusatun)oli jo päättänyt muuttaa pois paikkakunnalta.
Uskon sovittelumallin sopivan joka kiusaamistapaukseen, jos liikkeellä ollaan ajoissa ja sovittelijat ovat saaneet asiaan koulutuksen. Jokaiselle sovittelu ei käy, monet ovat "rankaisuhakuisia", pyrkivät vaistomaisesti etsimään syyllisen ja jotenkin rankaisemaan häntä. Tällä tavalla harvoin sopu syntyy, menetelmä on poliisille sopiva.

Muutama kerta on meidät kutsuttu sovittelemaan vasta sitten, kun ensin on turvauduttu poliisiin. Heidän konstinsa ovat aika vähäiset silloin kun on kyse alaikäisestä lapsesta. Näissäkin tapauksissa olemme onnistuneet saamaan sovinnon.

Koulusovittelu on paljon laajempi asia kuin tässä pystymme sitä käsittelemään. Se edellyttää hyviä yhteyksiä sosiaalitoimeen, lastensuojeluun, poliisiin, koulukuraattoreihin, rehtoreihin, mutta ensimmäinen ehto on pysyä täysin puolueettomana kaikkiin suuntiin, auktoriteetti pitää myös kyetä säilyttämään nuorten silmissä rikkumattomana. Sen kadottanut sovittelija on sovitteluun kelpaamaton.

Käyttäjän ArmiLehto kuva
Armi Lehto

Kiitos vielä vastauksesta. Eli ajoissa puuttuminen, laaja ja tiivis yhteistyö, ehdoton puolueettomuus, mutta samalla auktoriteetin säilyttäminen ovat avaintekijöitä näin pelkistetyimmillään, vaikka kaikkineen kokonaisuus toki monimutkaisempi kuin näihin lauseisiin voidaan kiteyttää.. Nämä täytyy pitää mielessä :)

Toimituksen poiminnat